Camperonthemove

Rondje Friesland met de camper

Caroline van den Kommer

Friesland met camper

Friesland saai in de winter? Welnee. Zeker niet als het net een paar dagen gevroren heeft en er rijp over de weilanden, bomen en struiken hangt. We pakten de camper en reden via de polder richting Friesland. Net toen we de watertank wilden vullen bleken onze buitenkranen bevroren. Help. Alarmfase 1 ! Dan maar met een paar flessen water vertrekken en hopen dat we een camperplaats treffen waar we water kunnen tanken!

We verzamelden nieuwe moed en stippelden een leuke route uit door het Friese land en namen de kleinere plaatsen ook mee!

Friesland heeft zoveel moois!

153 kilometers te gaan

We startten in Hindeloopen en eindigden  in Harlingen, vanwaaruit we over de afsluitdijk weer richting Amsterdam reden. De tocht heb ik hieronder voor je uitgestippeld. Niks moeilijk, gewoon starten en gaan! Veel plezier! 153 kilometers aan te tikken. Wij deden de tocht in drie dagen omdat we de "elfsteden-stadjes" ook echt wilden bezichtigen. Doe je hem ook?

Van Hindeloopen naar Workum

We startten in Hindeloopen. Als je houdt van Hollands landschap, kleine hangbruggetjes en kneuterige straatjes moet echt even door Hindeloopen wandelen. Wij gingen langs bij het schaatsmuseum, bezochten de kerstmarkt en aten Thais aan de haven. Wat ons betreft een aanrader! (Buren 54, 8713 KC Hindeloopen

Plan je route). De inrichting is absoluut niet Thais, je waant je in een snackbar-achtige omgeving, maar o, wat kookt de Thaise dame in de keuken lekker!

Vanuit Hindeloopen reden we naar Workum, waar we het Jopie Huismanmuseum bezochten en een lekkere cappuccino dronken bij Your best friend. Een geweldige stadje om even doorheen te wandelen. Mooie historische pandjes, leuke lunchtentjes en wat kleine winkeltjes maken het helemaal af.

Sneek en De Jelteslaet

Via landweggetjes reden we daarna naar Sneek om wat te shoppen en een camperplek te zoeken. We kwamen terecht op camperplaats De Jeltesleat. Onze camper parkeerden we aan het water met een prachtig uitzicht op de druk bevaren Jelteslaet. En gelukkig was hier water! Dus de camper kon gevuld.

Wandelen in het nationale park

De volgende ochtend pakten we onze spullen en reden richting Nationaal Park de Alde Faenen waar we een flinke wandeling maakten. De snowboots waren nodig en gelukkig had ik ze nog net op tijd in de garage gezet! Geweldig lekker winterweer en een prachtig landschap met veel rijp. Een winters plaatje! Van daaruit reden we binnendoor naar Dokkum waar we lekker lunchten in stadscafé Artisante. Dokkum is rond de kerstdagen prachtig verlicht!

Eise Eisinga en de tocht naar Harlingen

Vanuit Dokkum reden we binnendoor richting Franeker waar we het Eise Eisinga Planetarium bezochten. De camper parkeerden we net buiten Franeker op de Leeuwarderweg. Een prima grote parkeerplaats waar makkelijk ruimte was voor onze camper.

We overnachtten op recreatiepark Bloemketerp dat het hele jaar geopend is voor kampeergasten.

Onze laatste tocht ging van Franeker naar Harlingen waar we de haven bekijken en de boten zien vertrekken richting Terschelling en Vlieland. En dan zit ons tochtje er weer op! Enne... volgende trip naar Terschelling?

Inspiratie opgedaan?

Bekijk mijn digitale reisgidsen dan ook eens!

Het is heerlijk om mijn reizen te kunnen delen met mijn website-bezoekers! En... ik heb de meeste reizen omgezet in digitale reisgidsen.

Compleet met:

• Routes
  • De mooiste bezienswaardigheden
  • Camperplekken & campings
  • Parkeertips
  • Routekaartjes
By Caroline van den Kommer 26 Apr, 2024
Reis met ons mee, vier weken op het eiland Corsica
Spaanse Pyreneeën
By Caroline van den Kommer 20 Dec, 2023
In dit blog neem ik je mee op reis door de Spaanse en Franse Pyreneeën van West naar Oost.
Witte dorpen in Spanje
By Caroline van den Kommer 24 Nov, 2023
De mooiste witte bergdorpen in Spanje hebben we vandaag gezien. Het zijn minder bekende dorpen, maar daardoor des te mooier. Geen schreeuwende toeristenshops of horden mensen in de nauwe straatjes, maar prachtige eenvoud en een serene sfeer!
Ronda
By Caroline van den Kommer 22 Nov, 2023
Ronda is een prachtige stad, die gescheiden wordt door de indrukwekkende kloof El Tajo.
Rondreis Noorwegen
By Caroline van den Kommer 24 Jul, 2023
In deze rondreis in Zuid-Noorwegen beschrijf ik de mooiste routes die wij dit jaar genomen hebben om het land te verkennen.
Rondreis Zuid-Noorwegen
By Caroline van den Kommer 16 Jul, 2023
Een prachtige rondreis door Zuid-Noorwegen, wie verlangt daar nou niet naar. Wij maakten hem dit jaar en willen onze ervaringen graag delen in onze nieuwste reisgids.
Terschelling & Oerol
By Caroline van den Kommer 07 Jul, 2023
Een week Terschelling tijdens Oerol is een mengeling van rust, muziek, gezelschap, cultuur en natuur. Wat wil een mens nog meer. Doen!
By Caroline van den Kommer 31 Mar, 2023
Rondreis Europa - Vakantie Slovenië Van Krk naar Ljubljana Vanochtend na twee dagen Krk vertrokken richting Ljubljana. Het is voor het eerst druilerig weer. We doen het stadje Vrbnik aan dat bekend staat om haar romantische straatje en dat het smalste straatje ter wereld heeft dat maar 45 cm breed is. Daar moeten we ons doorheen wurmen natuurlijk! Het is overal ontzettend rustig, je kunt bijna niet geloven dat het hier in het hoogseizoen zwart ziet van de mensen. Mag je dat eigenlijk nog wel zeggen? We rijden naar Ljubljana, maar ook hier lijken campers echt de terror van de stad te zijn. Overal staan borden: niet parkeren voor campers. We worden er sikkeneurig van. Ik wil de stad graag zien, en dan vooral de historische kern die prachtig schijnt te zijn. Na een aantal rondjes door de stad besluiten we buiten de stad de gaan parkeren op een parkeerplaats bij een restaurant. Tegen betaling van een maaltijd is overnachten dan gratis. De maaltijd halen we niet: ik val in slaap en word om 21.00 pas wakker. Van Ljubljana naar Stahovica Na de vieze parkeerplaats in Ljubljana en de druilerige dag gisteren worden we wakker met zon. Er staan huishoudelijke taken op het programma: zo moet er weer een gasstation gezocht worden en moeten er boodschappen gedaan worden, want de yoghurt, brood en fruit moeten aangevuld. We zoeken ons suf naar een camping die open is en geven bijna de moed op als ik een camping in de bergen vind die open blijkt! IK kan de meneer die ik aan de telefoon heb wel omhelzen door het scherm heen! We rijden richting de besneeuwde bergtoppen die adembenemend voor ons liggen aan het eind van de N-weg. Ik ben telkens bang dat we afslaan en wegrijden van de bergen in plaats van er naartoe. Gelukkig blijkt de weg rechtstreeks naar de bergen te leiden en blijkt de camping in een dal tussen hoge toppen gesitueerd. En wat een plek! We komen binnen in een klein paradijsje en tijdens een glaasje schnaps blijkt dan ook nog dat dit het voormalig jachthuis van Tito is geweest. Overal prijkt Tito om ons heen. in grote gouden lijsten! Bergwandeling in Stahovica Vandaag brengt Micha ons naar beneden waar we een aantal historische gebouwen en monumenten kunnen bekijken. Micha zet ons in een oude auto en we rijden de berg af richting "the end of the world" zoals zij het noemt. Daar zet ze ons uit de auto, na eerst wat uitleg gegeven te hebben. Het is een nationaal park met verschillende monumenten, een berghut, een waterval en een bron tegen de berghelling van de twee na hoogste top van de Sloveense Alpen. We kijken uit op de sneeuwtoppen en een prachtig blauwgroene bron. We wandelen een klein stukje de berg op, flink vermoeiend, maar goed te doen als Marcel me steeds een zetje geeft. Na de afdaling kijken we goed op onze telefoon om de juiste route te kiezen. Er staat weliswaar een bord, maar daar worden we geen wijs uit. Marcel heeft een pad langs de rivier uitgekozen en weet dat er dan ergens weer een bruggetje moet zijn om deze prachtige bergstroom over te steken. Op de kaart zou de route drie kilometer zijn en dat vond ik net te doen. Ik heb nog even gecheckt of mijn elektronische knie goed opgeladen was voor de start en dat was het geval. Niks stond ons nog in de weg. Dachten we! We startten op een ruim grasveld en al snel werd dit een bospad met stenen en boomwortels waar ik met mijn krukken over moest manouvreren. Wandelen is niet zo mijn cup of tea, maar in zo'n omgeving is het geen straf! De boomwortels werden stronken en keien werden stenen van zeker 30 cm doorsnede, schots en scheef liep het pad richting de rivier die ver beneden ons stroomde. Het pad werd een paadje, de stronken werden boomstammen en de hoogteverschillen werden groter. Zo moest Marcel me regelmatig van een rots af tillen omdat de prothese dat soort grote sprongen niet kon maken. Drie kilometer op vlak terrein is thuis mijn max. Hier was het bergachtig, dalend, stijgend en er was geen millimeter vlak! Na een half uur werd het pad steil en glibberig en toornde het steeds hoger uit boven de rivier. De rivier veranderde in een steile kloof met aan weerszijden een hoog pad, zeker 50 meter boven de afgrond. En daar stonden we. Ik durfde niet naar voren, niet naar achteren en kroop op handen en voeten tegen de berghelling aan naar links. Dit was niet leuk meer. Hier kon Misha ons niet ophalen, we zagen geen mensen en o ja, er waren hier ook beren, ik moest plassen en de afgrond bleef de afgrond. Steun en toeverlaat struinde vooruit en ging uit het zicht. Die beren werden echt beren in mijn hoofd, ik hoorde ze al grommend aankomen, terwijl ik helemaal klem stond en geen kant meer op kon. Na tien minuten hoorde ik geluid, dat ik niet kon lokaliseren. De bergbeek maakte knetterend geluid en toch leek het alsof er iemand riep. Maar draaien, dat durfde ik niet. Konden beren praten? Kenden ze mijn naam? En plotseling zag ik hem, hoog boven me op de berg. "Hier is een vlak pad!", riep hij enthousiast en kwam stapje voor stapje van de gigantisch steile berghelling naar beneden. "We kunnen kiezen. Of we lopen langs deze afgrond, of we klimmen naar boven." Dat laatste leek me stukken veiliger en even dacht ik dat ik nog 16 was, twee benen had en gewoon naar boven kon klimmen. Dat was wat ik wilde; hier vandaan, van deze steile helling weg. Ik ging liggen en duwend tegen mijn benen schoven we centimeter voor centimeter de berghelling op. Mijn lijf voelde als een stijve plank, ik had geen grip, afgezien van af en toe een boomstam of stronk. Maar na een half uur zwoegen en steunen, terugvallen en weer omhoog krabbelen waren we boven! Een gewoon pad, met mensen in de buurt prijkte voor ons uit. Dit was het echte bospad. Dit hadden we moeten nemen. Enfin. We kozen ervoor om langzaam verder te lopen en nog drie kilometer te pakken richting camping. Dat waren drie lange mooie kilometers over goed begaanbaar terrein met af en toe een daling erin. We passeerden een kloof, ja dé kloof en liepen via begroeide berghellingen een prachtige route naar de camping. De laatste 300 meter moesten we omhoog via opnieuw een steil pad naar de camping en die laatste honderden meters hebben we op ons tandvlees afgelegd. We hebben 9 kilometer gelopen over onbegaanbare paden. Maar jongens, wat smaakt een wijntje en een biertje dan lekker!!!! En wat een adrenaline heb je dan in je lijf. We sloten de dag af met Misha en een lekker stuk apfelstrüdel. Twee dagen later vertrekken we uit dit mooie stuk van Slovenië en kijken we terug op een geweldige rondreis die geresulteerd heeft in een mooie reisgids waar we anderen plezier mee willen doen.
Vakantie Slovenië
By Caroline van den Kommer 18 Mar, 2023
In dit deel lees je meer over de grotten van Postojna, Koper, Isola en het eiland Krk in Kroatië!
Rondreis Italië Slovenië Oostenrijk
By Caroline van den Kommer 16 Mar, 2023
Rondreis Zuid-Europa deel 2  Van Sirmione naar Vicenza Na ons bezoek aan Sirmione, het schiereiland in het Gardameer wat totaal aangetast was door het toerisme zijn we eindelijk aangekomen in Vicenza. We parkeren onze camper bij de basiliek van Vicenza. We willen morgen de historische binnenstad van Vicenza gaan bezichtigen en moeten nog uitzoeken waar we onze camper kunnen parkeren. Eigenlijk hadden we toch onze fietsen mee moeten nemen, maar daar kozen we niet voor omdat we dachten dat het een wintervakantie zou worden. Maar niets is minder waar: de lente is in Italië gearriveerd!! Camper Marie-Antoinette, die zo genoemd is omdat we haar in tegenstelling tot onze vorige camper zo chic vonden en dus een chique naam nodig had, is nogal groot uitgevallen en past niet op de reguliere parkeerplaatsen. Omdat we M-A niet willen discrimineren zullen we deze tekst binnenkort censureren. Groot uitgevallen kan namelijk als een belediging opgevat worden ;) Met de boot naar Venetië Vicenze hebben we uiteindelijk overgeslagen, vanwege het parkeerprobleem en we zijn direct doorgereden naar Venetië. Dat lonkte teveel om nog rustig de sfeer van Vicenza op te snuiven. Onderweg moest er gas gevonden worden, want rijden met 1 gasfles betekent door moeten op stroom en dure campings kiezen! Na heel lang zoeken hoorden we bij camping Fusina dat de redding nabij was! Een groot gasdistributiecentrum blijkt tegenover Venetië te liggen. Gek, dat zie je nooit op de plaatjes in de reisgidsen... We hebben gas laten vullen voor de helft van de prijs die we in Nederland betaalden voor fleswissel en zijn doorgereden naar camping Fusina aan zee, tegenover Venetië. Als we door onze wimpers kijken zien we Venetië liggen! De boot er naartoe vertrekt vanaf het terrein naast de camping, wat een voordeel is dat. het scheelt ons een eindeloze zoektocht. Een waanzinnige boottocht naar de stad volgde die middag, nadat we buiten hadden kunnen lunchen. Wat een spektakel om de oude Venetiaanse huizen vanuit het water te zien oprijzen! De kleuren, de vormen, de bouwstijl met de Moorse invloeden; het was allemaal mooi! Ach en je bent maar een keer in Venetië en dan moet je even een gondel in natuurlijk. Het kostte wat moeite om de kortste route af te spreken, want de dollar-ogen van de gondelier vroegen om lange routes en meer geld. Het San Marcoplein vond ik qua architectuur adembenemend mooi! En wat hou ik van de kleine smalle straatjes, hoge huizen, donkere hoekjes, eindeloos kunnen dwalen door straatjes en steegjes en genieten van kleuren en geuren! Even twijfelen we of we nog een dag Venetie moeten doen, maar uiteindelijk is de eerste indruk toch degene die het langst blijft hangen en besluiten we door te reizen richting Slovenië. Via Lago di Santa Croce naar Planica in Slovenië We zoeken een weg door beboste gebieden en langs het Lago di Santa Croce rijden we richting Slovenië. Ik had op de routeplanner een speld bij het meer geprikt en wonder boven wonder komen we terecht op een verlaten parkeerplaats aan het meer. Het meer blijkt een adembenemende spiegel doordat het windstil is en we genieten enorm van de stilte en de kleuren van de bergen die weerkaatsen in het meer. We kiezen een camperplek bij een van de hoogste skischansen ter wereld en zien de volgende ochtend de Olympische ploeg oefenen op de een na hoogste skischans ter wereld. Van Planica naar Bled We reizen richting Bled, want als ik alle plaatjes moest geloven moet dat prachtig zijn. En dat is het ook! Het is even zoeken naar een camperplek. Aan het eind van het dorp is er een, maar wij willen op de eerst rang, voor “the room with the view”! We zetten M-A op een plek bij het meer. Een wandeling om het kerkje te fotograferen staat op de planning en na een half uur wandelen heeft mijn man een lumineus plan: een heel rondje om het meer lopen. Oef, dat is voor mij een uitdaging! Het meer heeft een omtrek van 7 kilometer en 2,5 kilometer is mijn dagmaximum... Na enig twijfelen ga ik ervoor en loop dapper mee totdat mijn been ermee op houdt. Ja, dat kan dus als je een elektronische knie hebt!! Oef, we zijn op 3/4 en hebben 5 km gelopen. Nog 2 te gaan. Ik zet even alle stoerheid aan de kant en zeg dat ik er klaar mee ben. Ik wil een stoel en een cola. Ik krijg wijn, zodat ik weer lef krijg zeker. Ik ken hem inmiddels.. Gelukkig kunnen we de bus naar de camper nemen, maar dat betekent wel dat de wijn in een slok achterover geslagen moet worden, want de buschauffeur wacht niet. We rijden richting camperplaats, waar de chauffeurb niet blijkt te stoppen. Het zweet breekt me uit; dat betekent nog verder lopen met een niet-opgeladen knie. Gelukkig loopt het met een sisser af en kunnen we rond 16.00 genieten van een terugblik via alle foto’s die we van het kerkje hebben gemaakt! In de avond drinken we koffie aan het meer en zien we het verlichte kasteel hoog boven ons uit prijken. Wat een waanzinnige illegale camperplek is dit! De volgende ochtend worden we tijdens ons ontbijt uit onze droom wakker geschud door een politieagent die vertelt dat dit niet de bedoeling is. Hij strijkt zijn hand over zijn hart na het zien van mijn parkeerkaart en trekt de boete van 100 euro in! We rijden richting het meer van Bohinj. Eigenlijk zouden we naar de grotten van Postojna, maar een planning volgen is niet per definitie onze sterkste kwaliteit. Het meer van Bohinj is schitterend en ongerept. Hier geen horden toeristen en schreeuwende hotels! Via Bohinj rijden we door de bergen en sneeuw richting Postojna en Ljublijana. Ons avontuur in de grotten van Postojna lees je in deel 3 dat ik eind van deze week online ga zetten ! GA JIJ NAAR SLOVENIË? MAAK DAN GEBRUIK VAN ONZE DIGITALE REISGIDS!